Följ Balticgruppen

Change the game lanserar ny valuta – tips blir till power coins

Pressmeddelande   •   Jul 27, 2017 07:15 CEST

Change the game Balticgruppen Umeå

Att barn rör på sig för lite och för ovarierat är en trend flera forskare varnar för. Change the game vill ändra på den trenden, med hjälp av barnen själva. Som tack för deras hjälp får barnen power coins – en helt ny valuta – att samla på.

– Vi tror att barn har massor av bra idéer på rörelse och lek. Nu vill vi samla in dem på ett sätt som känns roligt och peppande. Därför har vi utformat ett slags spel där tips och rörelse blir till power coins, säger Andreas Hermansson, CSR/varumärkesansvarig för Balticgruppen.

Under två av Umeås mest välbesökta arrangemang i sommar, Umeå Fotbollsfestival och Kraftskivan i Klabböle, kommer barnen att kunna byta sina tips mot power coins. Dessa power coins kan de sedan välja att spara och samla, eller byta in i en mobil butik på plats – Shwoppen.

– Förutom den stora Change the game-dagen i september gör vi ytterligare två nedslag. Vi vill bredda oss och göra projektet mer tillgängligt för fler. Och i år börjar vi och testar den nya turnén på Umeå Fotbollsfestival och Kraftskivan, säger Jonas Olsson, vd för Balticgruppen.

Tipsen som samlas in under turnén kommer att sparas i Change the games skattkista. Entipsskattkista som kommer göras tillgänglig för barn och vuxna att ta del av på olika sätt. De kommer bland annat att visas upp på aktivitetsdagen i september.

– Vi hoppas få in massor av tips som kan bidra till att göra fler barn rörelserika. Det är en skatt de har glädje av resten av livet, säger Jonas Olsson.

För barn är det ganska självklart 

Rörelserikedom kan vara ett klurigt begrepp, men för barn är det ganska självklart menar projektet. Att vara rörelserik handlar inte bara om idrott och prestation, utan om att ha lust och självförtroende att röra på sig. På flera olika sätt och i olika miljöer. Något som många barn har naturligt – om de också ges möjligheten att röra på sig. Forskning har visat att det är i barndomen grunden för ett långt och friskt liv läggs. Att tidigt bygga upp en rörelserikedom.

– Det känns kul att vi fortsätter att utveckla det här projektet och hittar nya sätt att berätta om rörelserikedom. Turnén är ett sätt, den stora aktivitetsdagen – som nu egentligen är två dagar – är ett annat, säger Andreas Hermansson.

Fakta:

Change the game arrangeras 15–16 september i Umeå, för fjärde året i rad. I år finns de också med på Umeå fotbollsfestival 29 juli och Kraftskivan 20 augusti.
Årets tema: ”Idéer för rörelserikedom”
Projektet Change the game handlar om att låta våra barn ha det roligare, må bättre, leva ett längre och friskare liv.

http://changethegameumea.se

Balticgruppen verkar för en positiv samhällsutveckling, är en engagerad sponsor av idrottsföreningar och har över tid sett ett behov av att stärka barns och ungas rätt till rörelse. Därför grundades 2014 Change the Game, som syftar till att öka rörelserikedomen hos den yngre generationen och nå fler än elitspelarna: inte bara idrottsföreningarnas aktiva, utan alla Umeås barn och ungdomar. 

De som står bakom satsningen är Balticgruppen med hjälp av Idrottshögskolan vid Umeå universitet, SISU Idrottsutbildarna och Umeå kommun samt Balticgruppens sponsrade idrottsföreningar, IF Björklöven, IBK Dalen IK Fjällvinden, IKSU innebandy, UHSK Alpine, Umeå Bskt, Umeå FC, IFK Umeå skidor och Umeå IK FF.

Balticgruppen utvecklar och förvaltar fastigheter i Umeå. Affärsidén går ut på att identifiera intressanta möjligheter som utvecklar staden genom att bygga, förvärva och utveckla fastigheter för långsiktig förvaltning i egen regi. Balticgruppen är och har varit delaktiga i uppförandet av flera uppmärksammade byggnader och områden i Umeå. Väven, Utopia Shopping, Skulpturparken och Konstnärligt campus är några av dem. 

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.